דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארגונים וסביבתם בראי הקולנוע - חלק ד' מה קורה למי ששובר את המוסכמות של הארגון? 

מאת    [ 25/03/2012 ]

מילים במאמר: 393   [ נצפה 2005 פעמים ]

בקולנוע המובן מאליו משלים פערים לגבי המדיניות המוכרת בארגונים

עוד נראה בקולנוע סטריאוטיפים מוכרים. השחקנים מתאימים עצמם לציפיות של הסביבה בנוגע לתפקידם בארגונים - התנהגות נאותה, לבוש, ז'רגון מקצועי, הומור ופנייה לאחרים. כל אלו גורמים לכך, שחברים בארגונים שונים ינתחו בעיות באותה דרך, ינהגו באותה מדיניות, יראו באותם תהליכים, נהלים ומבנים נורמטיביים ולגיטימיים, ויקבלו החלטות באותה צורה – לא תמיד נראה את כול התהליך ולכן יהיו פערים בטקסטים שמיד נשלימם מההכרות שלנו את נוהלי "רוב" הארגונים. חברים חדשים בפרופסיה אשר חמקו מתהליך הסינון (מיעוטים ונשים בתחומים מסוימים) חשופים לסוציאליזציה נוקבת במהלך העבודה. כל עוד ארגונים בתחום הארגוני שונים זה מזה והסוציאליזציה העיקרית מתרחשת בארגון, יש באפשרותה לחזק הבדלים בין ארגונים. אולם, כאשר ארגונים דומים בתחום הארגוני, סוציאליזציה מתפקדת ככוח איזומורפי. כמו כן הדמיון מקל על הארגון בסרט כדי לתקשר עם ארגונים אחרים.

 

הקלות הבלתי נסבלת של השימוש בטקסים ומיתוסים לגבי הארגון בקולנוע

הגישה המוסדית מתארת את חשיבות המיתוסים והטקסיות, אך אינה שואלת כיצד מודלים אלו צומחים, ואת האינטרסים של מי הם משרתים. אם כן ניתן לומר שגם לאומנות כאמור, יש כוח והיא גם תורמת לעיצוב הנורמטיבי הקנוני של הארגונים. למרות שבסרטים השימוש הסטריאוטיפי לגיטימי מפאת סוג היצירה, עדיין יהיה ניתן לומר שהארגונים כפי שהם משתקפים בסרטים הוליוודיים מוסיפים אף הם עוד נדבך להבניית המציאות של ארגונים בסביבתם.

 

ומה קורה כאשר הקודים המוכרים בארגון מופרים...

בסרטים – הגיבור אשר לפתע מתנהג אחרת, לעיתים הדבר בא לידי ביטוי בלבוש "איירין ברקוביץ'" – הולכת למשרד עורכי דין עם חצאיות פרובוקטיביות וחולצות חשופות. במחשבה ב"וול סטריט" (1987)- הברוקר מחליט להביא מתנת יום הולדת למשקיען פוטנציאל ומנצל את הידע שלו מאביו לגבי חברת מטוסים. בתקלה שקרתה "הנמלט" (1993) – הגיבור מגלה שמפלילים אותו ברצח אשתו כי יש בידיו מידע המסכן  את חברת התרופות. או "הפירמה" (1993) – הגיבור יוצא דופן ולא צולל למותו כמו אלו שהיו לפניו. כול הגיבורים הללו נאלצים להתמודד מול הארגון ומול הסטנדרטיזאציה של חברי הארגון. לא תמיד הוא זוכה לעזרה ובטח שלא להערכה מהקולגות שלו מפני שהוא נהפך לאחר, חושב ופועל אחרת. ולמרות זאת בסופו של דבר אנחנו רואים כי למרות "נצחונו" המדומה של הגיבור הנלחם בארגון, הוא ממשיך ומשתייך לארגון ומתאים עצמו אליו. באיירין ברקוביץ' בסופו של דבר איירין חוזרת למשרד עורכי הדין, מקבלת משרד ותנאים מעולים, בסצנה הסופית היא אפילו אינה לבושה כפי שהייתה בתחילת הסרט ואף שהיא אינה עורכת דין בדיפלומה והיא גאה על כך, היא נראת בדיוק כמו עורכי הדין האחרים. 

מאת קרן איילי

 

קרן איילי - בעלת ניסיון עשיר במגוון תחומים: מנהיגות, הנעת אנשים, חברתיים, סביבתיים, תקשורת, עסקים וקהילה, ניהול פרויקטים והדרכה. כמו כן, עסקה בעבר במגוון תפקידי ניהול.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב